Facebook hirdetés és ÁFA – rád is vonatkozik!

alanyi adó mentes

Facebook hirdetések után fizetendő ÁFA fizetési kisokos – alanyi adómenteseknek is

Kelemen Ágnes vendégcikke

Cégként feladott hirdetéseket futtatsz a Facebookon és a hirdetési költségek után még nem fizettél ÁFA-t?
Alanyi adómentes vagy és úgy gondolod, hogy nem is lehet ÁFA fizetési kötelezettséged?
Akkor ezt a cikket mindenképp olvasd el, mert hasznos lesz számodra!

Ebből az összefoglalóból megtudhatod, hogy a cégként feladott Facebook hirdetések után

  • MIÉRT áll fenn ÁFA fizetési kötelezettség?
  • HOGYAN tudod teljesíteni az adóbevallási kötelezettséget?

Manapság az egyik legnépszerűbb online hirdetési plattform a Facebook, ahol a vállalkozók az üzleti oldalukról indíthatnak jól célzott hirdetéseket. A bátrabbak saját maguk próbálnak eredményeket elérni, de a jó célzás sem megy rögtön, kell hozzá türelem és sok-sok gyakorlás, tesztelés.

Amíg a vállalkozót sok esetben leköti, hogy mégis mik azok a főbb szabályok amik mentén haladva a Facebook hirdetései jó eredményeket érhetnek el, legtöbbször elkerüli figyelmét, hogy a céges Facebook hirdetési költségek után ÁFA-t kell fizetni és azt be is kell vallani a NAV felé.  

Ez a „veszély” főként azokat az alanyi adómentes vállalkozókat fenyegeti, akik úgy gondolják: ha vállalkozóként alanyi adómentességet választottak, akkor semmi dolguk az ÁFA-val!

Pedig a valóságban ez egyáltalán nem igy van!

(a törvényből levezetett magyarázatot néhány pár bekezdéssel lejjebb olvashatod)

alanyi adó mentes
Minden alanyi adómentes adózó ÁFA alany, de nem minden ÁFA alany alanyi adómentes

Pont az ilyen esetek miatt is kiemelkedően fontos vállalkozóként az információk begyűjtése, a tudatos jelenlét. Ebben segítek most Neked, hogy ezzel az összefoglalóval rávilágítsak arra a részterületre, aminek ismerete nélkülözhetetlen számodra, ha a Facebookon hirdetéseket futtatsz (vagy bármilyen közösségi adóalannyal lépsz kapcsolatba munkád során).

Felmerülhet a kérdés egyáltalán miért is kell egy kiadás után adót fizetni, pláne azoknak a vállalkozóknak, akik alanyi adómentességet választottak?

A válasz röviden és tömören: mert mint általában mindenhol, itt is vannak kivételek….

Elég unalmas cikk lenne, és Te sem jutnál fontos infókhoz, ha ennyivel el is intézném a válaszadást, ezért bővebben az alábbiakban részletezem:

/A cikkben hivatkozott paragrafusokat itt az ÁFA törvényben találod meg: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a0700127.tv /

Nézzük a törvényi előírásokon keresztül MIÉRT áll fenn az ÁFA fizetési kötelezettség:

Adóalany: az a jogképes személy vagy szervezet, aki (amely) saját neve alatt gazdasági tevékenységet folytat. (5.§)

Az ÁFA alanyiság abból ered, hogy  gazdasági tevékenységet folytatsz és nem azon múlik, hogy milyen adózási módot választottál. Tehát minden vállalkozó (még az alanyi adómentes is) alanya az ÁFA-nak, és így speciális esetekben az alanyi adómentesség időszakában is felmerülhet ÁFA fizetési kötelezettség! A Facebook hirdetések után fizetendő adó épp egy ilyen speciális eset, hiszen ha céges hirdetést adsz fel a Facebookon akkor azt adóalanyként teszed. (193.§(3))

Amikor a Facebookon hirdetsz, a Facebook európai központjával, a Facebook Ireland Ltd.-vel kerülsz üzleti kapcsolatba. A szolgáltatást nyújtó tehát jelen esetben egy közösségi adóalany lesz.

A hirdetési költségekről kiállított számlákat a Facebook Hirdetéskezelő felületén keresztül tudod letölteni pdf formátumban. A bal felső sarokban válaszd ki a számlázás menüpontot és a dátumnál állítsd be az időszakot.

Adóalanyként közösségi adóalanytól csak és kizárólag közösségi adószám birtokában vehetsz igénybe szolgáltatást. (257/B.§(d))

A közösségi adószámnak már az ügyletet megelőzően rendelkezésre kell állnia!

Zárójelben jegyzem meg, de fontos infó, hogy a közösségi termékbeszerzés esetén fennáll egy 10 000 Euros adómentes határ, amikor nem vagy köteles közösségi adószámot használni, és nem áll fenn ÁFA fizetési kötelezettség DE ez az adómentes határ a közösségi szolgáltatásokra NEM vonatkozik (így a Facebook hirdetésekre sem)! (20.§ (1)d.,(2))

Magyarországon a közösségi adószám: HU előtagból és az adószám első 8 számjegyéből áll.

Azt javaslom, hogy ha most indítod vállalkozásod, akkor kezdéskor a NAV-nak benyújtott T101 jelű adatlapon kérj közösségi adószámot is, mivel a Facebook hirdetéseket nagy eséllyel használni fogod.

Ha már van adószámod, és a vállalkozásod működik, akkor a közösségi adószámot a T101E jelű adatlapon igényelhetsz.

A közösségi adószámmal rendelkező ÁFA körös adóalany nem lehet éves ÁFA bevalló. A közösségi adószám átvételekor a bevallási gyakoriságot negyedévesre kell módosítani. (Art. 2. számú melléklet B.3.1.4 pont)

Adóalany részére nyújtott szolgáltatások esetében a teljesítés helye az a hely, ahol a szolgáltatás igénybevevője (jelen esetben a Facebook hirdetést feladó vállalkozó) gazdasági céllal letelepedett. Ez jelen esetben Magyarország. (37.§ (1))

Az adót a szolgáltatást igénybevevő adóalany (jelen esetben a Facebook hirdetést feladó vállalkozó) fizeti, ha a teljesítés helyét a 37.§ (1) bekezdés alapján határozzuk meg. (140.§)

Ez az ún. fordított adózás, amikor az adófizetési teher megfordul és az adót az eladó (szolgáltatás nyújtó) helyett a vevő (szolgáltatást igénybevevő) köteles megfizetni. És íme ez az az eset amikor a kiadás után kell az adót megfizetni.

A céges hirdetések esetében a Facebook Ireland Ltd. által kibocsátott számlán csak a nettó ellenérték szerepel. Az adó mértéke a számlán szereplő nettó összeg 27%-a (82.§(1))

A fentieket röviden összefoglalva: amennyiben vállalkozóként adsz fel Facebook hirdetést, akkor a nettó hirdetési költség után minden esetben 27% mértékű ÁFA fizetési kötelezettséged van, még akkor is, ha egyébként alanyi adómenteséget választottál.

A legfőbb kérdés, hogy csökkenthető-e valamiképp ez a fizetendő összeg?

Igen!

  • Ha ÁFA körös adóalany vagy, hiszen itt a szolgáltatást adóköteles tevékenységeddel kapcsolatban veszed igénybe. (120.§ b.,)

Nem!

  • Ha alanyi adómentes adóalany vagy, hiszen a szolgáltatás igénybe vétele alanyi adómentesként végzett, adólevonásra nem jogosító tevékenységhez kapcsolódik, ahol a tevékenységed bevétele után nem fizetsz ÁFA-t (195.§(1)).

Nézzük HOGYAN tudod teljesíteni az adóbevallási kötelezettséget:

Egyrészt az A60. számú összesítő nyilatkozatban kell szerepeltetni a közösségi szolgáltatást nyújtó partner és az ügylet adatait.

Másrészt a 2065 számú ÁFA bevallás 18. sorában a fizetendő adót és a 67. sorban a levonható adót (ha jogosult vagy rá) kell szerepeltetni.

Fontos, hogy az A60. összesítő nyilatkozat is bevallásnak minősül és ezért a benyújtás hiánya szankcionálható!

A bevallásokat együtt:

  •  az alanyi adómentes adózónak az adókötelezettség keletkezését követő hó 20. napjáig kell benyújtania
  • az ÁFA körös adózónak a bevallási gyakoriságával egyező gyakorisággal (tárgyhót vagy tárgynegyedévet követő hó 20. napjáig) kell benyújtania, ha az adott hónapra vagy negyedévre adófizetési kötelezettség esik.

Tipp! Ha még csak tájékozódsz és könyvelőt keresel, ne felejts el rákérdezni arra, hogy az esetleges ÁFA bevallások és A60-as összesítő nyilatkozatok benyújtását a könyvelési díj tartalmazza-e vagy annak lesznek-e további költségei.

Persze van másik út a Facebook hirdetések feladására, mégpedig az, amikor magáncélú hirdetést adsz fel. Ez esetben mivel a hirdetés feladója nem adóalany, így a teljesítés helye az a hely lesz, ahol a szolgáltatás nyújtója (jelen esetben a Facebook Ireland ltd.) gazdasági céllal letelepedett. (37.§ (2)). Itt nem jön létre fordított adózás, a szolgáltató a számlát ÁFA-val növelten fogja kibocsátani. Ilyenkor nem áll fenn a NAV felé adófizetési és bevallási kötelezettség.

Számszerű példán bemutatva:

A nettó hirdetési költség 100 egység az ÁFA 27 egység.

A vállalkozóként feladott hirdetésnél a Facebook 100 nettó összegről állítja ki a számlát, mely után a 27 egység ÁFA-t a NAV felé kell bevallani és befizetni.

A magánszemélyként feladott hirdetésnél a Facebook 127 bruttó összegről állítja ki a számlát, amit a magánszemély egyösszegben kifizet.

Teljesen mindegy, hogy vállalkozóként vagy magánszemélyként adsz fel hirdetést, az általad kifizetett hirdetési összköltség mindkét esetben ugyanaz az összeg lesz. Csak egyik esetben a NAV, másik esetben Facebook részére fizeted meg a 27%-os adót. Bár csábító, hogy elkerülendő a kétfelé (Facebook és NAV) utalást, illetve a bevallások benyújtásán időt spórolva magánszemélyként adj fel hirdetést vállalkozóként, azonban fontos tudnod, hogy ez a fentiekben levezetettek szerint nem törvényszerű magatartás.

Végezetül a cikkben szereplő infókat ebbe a képbe tömörítve láthatod:

áfa facebook

 

A cikk szerzője Kelemen Ágnes, a “Legyél tudatos vállalkozó” oldal szerzője.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük