Jelenleg ezt böngészi  Szavazás WordPress weboldalon

A szavazás egy olyan funkció, ami látványos élmény-elemmel gazdagítja a honlapod. A látogatók szeretik, mert véleményt nyilváníthatnak egy fontos, vagy mókás kérdésben. Te pedig értékes információkat szerezhetsz az olvasóidról. De hogyan érdemes egy szavazást megjeleníteni a WordPress oldaladon?

Szavazás WordPress weboldalon – kinek jó igazán?

Igazából kevés olyan oldal van, ahol nem tudnád hasznát venni egy szavazásnak. Rendkívül interaktív, és ha szépen jeleníted meg, akkor látványos is tud lenni. Talán hallottad már a “játékosítás” vagy “gamification” kifejezést, ami – nagyon röviden megfogalmazva – azt jelenti, hogy játékos elemekkel dúsítanak egy-egy folyamatot. Egy ilyen elem lehet akár egy szavazás is.

Megkérdezheted a honlapod látogatóit olyan apróságokról is, hogy hogy bírják az időjárást. Vagy hogy a kedvenc alapszínük a kék, a sárga vagy a piros. Kinek drukkolnak az aktuális sorozatban? (Szilágyi Erzsébet vagy Brankovics Mara?)  Ki a kedvenc szereplőjük? (Legolas vagy Gimli?)

Végezhetsz felmérést akár a termékeidhez kapcsolódva: vajon inkább kék vagy zöld színben tetszik nekik az új termék? Vagy online vagy offline tanácsadásra szeretnek inkább járni? Milyen témában szeretnek olvasgatni a blogon? Hol szeretnek dolgozni? (Home office vagy irodában?)

És persze indíthatsz komoly téttel járó szavazást is: akár rajzversenyt, vagy pályázatot.

Ezeknek mind-mind nagyon jó átmozgató szerepe lehet, megmutatja, hogy van olvasottság a honlapodon. És látod, kapcsolódhat a vállalkozáshoz akkor is, ha webshopod van, de akkor is ha szolgáltató vagy, vagy éppen vállalkozókkal dolgozol (B2B).

Hogyan bonyolíts le egy szavazást a WordPress weboldalon?

Mekkora a tét?

A helyzet komolyságától függően kell odafigyelned a pontosságra.

Mert ha csak annyit kérdezel, hogy a látogatóid inkább a nyarat, vagy a telet kedvelik, akkor elég, ha egy általános szavazási lehetőséget teszel ki.

De ha tétje is van a szavazásnak, mert például egy pályázathoz kapcsolódik, akkor már érdemes pontosabb szavazási megoldást alkalmazni. Itt már fontos kizárni azt, hogy valaki többször is szavazhasson, vagy hogy akár robotok szavazzanak a valódi emberek helyett.

Hol jeleníted meg?

Szavazás WordPress weboldalon laptopon

Az is fontos, hogy hol jeleníted meg a szavazást a WordPress weboldalon. Ha csak egyszerű a kérdés, akkor elfér esztétikusan az oldalsávban is egy szavazó rész (widget). Beillesztheted bejegyzésekbe is, ahol a tartalomhoz kapcsolódóan, a megfelelő helyen jelenhet meg. És persze ott lehet egy-egy fontosabb oldaladon is.

Hogy néz ki a szavazó felület?

Jó, ha a szavazást a honlapodhoz illő kinézettel tudod megjeleníteni. Ez azért ma már elég alapvető esztétikai kérdés. 

Azonban az is fontos, hogy a szavazók számára egyértelmű legyen, hogy mit kell csinálni. Hol lehet szavazni? Pontosan melyik gombra kell nyomni? Meddig él a szavazás? Vajon hány százalékon áll az a lehetőség, aminek drukkolok? 

Ezek mind-mind olyan apróságok, amik segítik a szavazás sikerességét.

Mivel valósítod meg a szavazást?

Nos, itt nem fog működni az, hogy “dobj egy szívecskét hozzászólásba…” És persze a WordPress alap blokkjai között sincs “szavazás” kategóriába tartozó. Igen, ehhez már külön plugin szükséges. Ha pedig tétje is van a szavazásnak, akkor valószínűleg fizetős pluginra lesz szükséged. Mégis hidd el, megéri erre beruházni, mert kiugró forgalmat generálhat az oldaladon.

Kis történelmi kitekintés…

Emlékszem, régebben rengeteg szavazás ment egy-egy oldalon. Akkor még könnyen lehetett berakni Facebook szavazó gombot az oldalra. Gyakorlatilag az oldalon megnyomva egy gombot a Facebook profillal lehetett szavazni. Ez kényelmes volt, mert nem kellett hozzá különösebb technikai megoldással vacakolni, gyakorlatilag gyorsan be lehetett illeszteni a weblapra a szavazás gombot. Jó volt az is, hogy a szavazást meg lehetett így könnyen osztani, így a Facebookról forgalmat lehetett terelni a honlapra. 

Ugyanakkor az adatokat végig a Facebook kezelte, mindenki csak a végeredményt látta.

Így aztán az adatok védelmének érdekében elavulttá váltak ezek a megoldások. Ráadásul ma már a Meta célja is az,hogy minden interakciót az ő felületükön végezz. Azaz: ne menj el egy-egy szavazás miatt más oldalra, maradj a Meta világában.

Ezért szépen meg is szűntek ezek a megoldások.

Ma már nem olyan egyszerű egy szavazást lebonyolítani a WordPress oldalakon, mint akkoriban volt.

Szavazás megvalósítása a Carrie Csodanő díj esetében

Megmutatom, hogyan valósítottuk meg a szavazást a Carrie Magazin oldalán a Carrie Csodanő díj odaítélése esetében. Ezt a módszert alkalmaztuk mindkét évben, amikor a díjak átadásra kerültek.

Nézd meg a videóban, hogyan nézett ki az első szavazás, és utána olvasd is el, hogy mire figyeltünk oda a megvalósítás során:

A díjról

Először is nagyon fontos kiemelnem, hogy a Carrie Csodanő díjat senki és semmi nem támogatta, puszta összefogásból létesült az első pillanattól kezdve, és mindenki, aki részt vett benne, vagy felajánlásokat tett, pro bono tette azt.

A célja az volt, hogy végre elismerést kapjanak azok a nők, akik minden nap küzdenek az életben, és akik munkáját annyira kevesen ismerik el.

Ezért volt a szavazás, de természetesen a zsűri is odaítélt különdíjakat.

Csodálatos volt látni a díjátadón, hogy sok-sok nő már attól meghatódott, hogy egyáltalán eszébe jutott valakinek, hogy őt nevezze. És még szebb volt látni azt, ahogy ez a sok-sok lány és asszony együtt örült egymás sikereinek, összegyűlt egy nagy, fényes, közös ünnepre, ami méltó helyre tette a mindennapi küzdelmeket.

A megvalósítás

A jó szervezésnek köszönhetően szép, egységes fotók készültek a jelöltekről, az egységes megjelenés biztosított volt.

Így kategóriánként kerültek fel a jelöltek a honlapra, hogy átlátható legyen a számos induló. Ugyanakkor mindegyik hölgy kapott egy saját bemutatkozó oldalt.

Az egyes bemutatkozások alatt pedig megjelentek az adott kategóriában szavazásra bocsátott jelöltek.

A szavazó részen szintén látható a jelöltek fotója, valamint a színek és a megjelenítés a honlap egészéhez igazodik.

A szavazás időhöz kötött, így látszik az is, hogy még élő szavazásról van szó, vagy már lezárult az.

És persze látszik, hogy egy-egy jelölt hány százalékát szerezte meg a szavazatoknak. Így lehet biztatni további aktív szavazásra azokat, akik egy-egy hölgynek drukkoltak.

A szavazatok nem kerültek harmadik félhez, így biztonságos volt az adatok kezelése, ugyanakkor sikerült megvalósítani, hogy egy személy csak egyszer szavazhasson.

Ezzel tudtuk elérni azt, hogy – kihagyva a Meta felületét – igazságos esélyt biztosítsunk mindenkinek. A második díj átadását megelőző szavazáson picit módosultak a kinézet beli elemek, de a szavazás lényegi része a jól bevált alapelveket követte.

Hogy lesz-e folytatása a Carrie Magazin kezdeményezésének, az rajtatok is múlik. Ha támogatásotokkal, közös összefogással segítitek azt, hogy ez a lehetőség folytatódjon, akkor biztos, hogy lesz jövője ennek.

Hogyan lesz szavazás a WordPress weboldaladon?

Bár nem nehéz megvalósítani egy szavazást a weblapon, azért jó, ha odafigyelsz egy-két dologra előtte. Gondold végig, hogy mennyire komoly szavazást szeretnél, és hogy az mennyire illik bele az üzletmenetedbe, hogyan passzol a brand-edhez, mit mutat meg a vállalkozásodról? Milyen gyakran szeretnél ilyet, és milyen ötleteid vannak a látogatót megmozgatására? 

Ha ezek megvannak, akkor egy jó webes szakember megtalálja neked a megfelelő eszközt, amivel kialakíthatod a honlapodon a szavazást. Az esztétikus, a vállalkozás megjelenését követő kinézet így biztos, hogy rendben lesz.

Neked pedig nincs más dolgod, mint figyelni a növekvő forgalmat, és az egyre nagyobb aktivitást a honlapodon.

Vélemény, hozzászólás?