Találós kérdés: idegesítő, de hatékony, mi az? Ez a felugró ablak, azaz a pop-up window. Ha szeretnél egy ilyen kis eszközt az oldaladra, érdemes végiggondolni, hogy miért és hogyan alkalmazd ahhoz, hogy valóban hasznot hozzon a honlapod számára, és ne üldözd el a látogatóidat.
Mi az a pop-up ablak?
Ha teljesen egyszerűen szeretnék fogalmazni, akkor a felugró ablak, azaz popup box egy kis ablak, ami a honlap eredeti tartalma elé kerül hosszabb-rövidebb ideig, általában kitakarva azt. Tudod, ez az a kis dobozka, amit látogatóként nagyon nem szeretsz, mert állandóan le kell kattintani.
Vállalkozóként viszont imádni fogod, mert nagyon hatékony. Ezzel fogod tudni a látogatóid figyelmét a legfontosabb elemekre felhívni. Megakadályozni, hogy otthagyjon egy számára is kedvező ajánlatot. Felajánlani az ingyenes letölthető anyagod. Feliratkoztatni a hírleveledre.
És bármennyire is úgy gondolod, hogy a látogatók nagy része csak ideges lesz, és kikapcsolja a felugró ablakot, valójában nagyon nagy tömegek kattintanak majd rá.
Azonban egyáltalán nem mindegy, hogyan és mire használod majd ezt az egyszerű, de frappáns eszközt.
Mik az előnyei?
Egy felugró ablakkal könnyedén terelheted a forgalmat oda, ahova szeretnéd.
Mivel általában (és jó esetben) pici, ezért frappáns, gyors, egyetlen irányba vezet. Nincs, ami megzavarja a látogatót, azt az egyetlen dolgot fogja végrehajtani, amire felszólítod a felugró ablakban. Vagy legfeljebb kikapcsolja azt…
(időszakosan elérhető)
Tehát egy felugró ablak, amiben elhelyezel egy “Érdekel” gombot, a linkre fogja vezetni a látogatót. Egy felugró ablakban megjelenített kupon nagyobb valószínűséggel kerül felhasználásra, mint egy kósza hirdetésben feldobott hasonló tartalom. Egy felugró ablakban elkérni egy email címet hatékonyabb, mint az oldalsávban eldugni a feliratkozás lehetőségét.
Gondold végig, ezek a tartalmak egyébként is elérhetőek a honlapodon, de rengeteg más információ veszi őket körül. Lehet, hogy elolvasnak inkább egy cikket, vagy megnéznek egy szép képet a látogatóid. Ha letakarod azt a sok-sok alternatívát, és mindössze egy választásuk marad, akkor nagyobb valószínűséggel élnek a felkínált lehetőséggel, mint egyébként.
Egy jó popup box segíthet abban is, hogy megfelelő pillanatban érd el a látogatót. Lehet, hogy azt szeretnéd, hogy rögtön az oldalra való belépéskor kapjon egy ajánlatot. De lehet, hogy éppen az ellenkező a cél: amikor elhagyná az oldalad, akkor szeretnéd visszafordítani. Az is lehetséges, hogy egyes termékekhez kínálnál kapcsolódó termékeket ezen a módon. Erre mind megoldást kínál egy popup box.
Tehát egy jó felugró ablak
- vezeti a fókuszt
- cselekvésre ösztönzi a látogatót
- tömör, frappáns
- rendkívül hatékony
Amiért nem javaslom a felugró ablakot
Mégsem tudom minden esetben ajánlani, hogy felugró ablakot alkalmazz az oldaladon. Tudnod kell, hogy az egész oldalt kitakaró ablakoknak rendkívül rossz hatása is lehet a honlap keresőoptimalizálására. Egy olyan popup box-nál, amely az egész honlap tartalmát kitakarja, és már a 0. másodpercben a látogató orra elé ugrik, nehéz rosszabbat elképzelni. Ilyenkor ugyanis a kereső robotok se látnak mást, mint ennek a felugró ablaknak a tartalmát. Nem látják a gondosan keresőoptimalizált cikkeket, bejegyzéseket. És ez elég nagy galibát okozhat a honlap keresőben való megjelenésében. Ha csak egy képet helyezel el, megszerkesztve, akkor pedig még nagyobb lehet a baj. Egy képet nem tud olvasni (még) a kereső robot. Ezért szoktuk neki “megmondani”, hogy mit ábrázol a kép: kitöltjük a kép leírását, jól nevezzük el a fájlt, stb. De még ez is kevés lehet.
Egy olyan popup box, ami az első pillanattól kitakarja a honlap teljes tartalmát, és helyette csak egy képfájl neve olvasható a forráskódban, SEO (keresőopimalizálás) szempontjából gyakorlatilag öngyilkosság.
Ezért érdemes jól beállítani a felugró ablakokat. Késleltetni a megjelenítésüket. Nem csak képet, hanem szöveget is megadni tartalomként. És persze a látogató számára valóban értékes akciót kínálni benne. Talán ez utóbbi a legfontosabb. Nem kell mindig és mindenre eldurrogtatni a puskaport, hanem akkor kell elővenni, amikor valóban szükség van rá.
Összességében:
Milyen fajtái vannak a felugró ablaknak?
Az az érdekes, hogy popup box néven elég sok technikai megoldással találkozhatsz. Nem mindig egyértelmű, hogy amiről szó van, az valóban az, amire neked szükséged lesz. Ezért érdemes kicsit szétnézni, mi mindent neveznek felugró ablaknak.
Lightbox
Bár én se gondolnám, de bizony többször kiderült már, hogy amit mások popup box-ként emlegetnek, az valójában egy Lightbox.
Összezavarodtál? Na, tegyük ezt tisztába!
A Lightbox szintén egy ablak, amiben megjelenik tartalom. Azonban ez jellemzően nem hirdetés, vagy akció. Általában akkor bukkan fel, amikor a látogató rákattint valamelyik elemre.
Ilyen például, amikor egy webshopban a termék fotók nagyban, az egész képernyőt kitakarva jelennek meg. Vagy amikor egy GYIK-nál a kérdésre a válaszok egy kisebb, a nagy képernyőt takaró boxban olvashatóak.
Azonban ezeket a látogató maga “hívja elő”. Ő kattint a képre, amit nagyobban szeretne megnézni. Ő kattint a “Bővebben” gombra, hogy olvashassa a leírás többi részét.
Egy Lightbox-ban nem tudod beállítani, hogy kilépéskor figyelmeztesse a vásárlót a kosarában hagyott elemekre. Nem fog felugrani a Lightbox akkor se, ha a látogató már legörgetett az oldal 30%-ig. Itt tehát nem tudod olyan koncentráltan irányítani, felhívni a figyelmet, mint egy felugró ablak esetében. Bár az ablak az eredeti honlap tartalom előtt jelenik meg, mégsem nevezhetők ezek a Lightbox-ok teljes tudású popup box-nak.
Előfordulhat, hogy (angol nyelvű cikkeket, plugineket böngészve) egyként kezelik a két megoldást. És persze lehet, hogy neked elég egy Lightbox is a céljaid eléréshez.
Ezért fontos, hogy mindig nézd meg, hogy milyen funkciókat ígér egy-egy bépülő modul, mielőtt telepíted az oldaladra.
Email feliratkozás
Már említettem, hogy a felugró ablak nagyszerű lehetőséget kínál arra, hogy a látogatóid feliratkoztasd a hírlevél-listádra.
Ez persze akkor igazán hatékony, ha valamilyen kedvezményt is kínálsz cserébe. Van olyan eset is, amikor egy-egy tudásanyagot nem lehet másként eljuttatni az érdeklődőkhöz, csak emailben. Ilyenkor valóban a legkényelmesebb, ha nyomatékosan, egy pop-up ablakkal felhívod a figyelmét a látogatónak, hogy hogyan tudja megadni az email címét.
Sajnos, néhány plugin azonban ennél többet nem is tud. Nem tudod “kiütni” az email vagy a név bekérő mezőt, enélkül nem működik a felugró ablak.
És ha ennyi a célod a popup-box megjelenítésével, akkor bátran válassz ezek közül. Nagyon jó lehetőség például, amit a MailerLite hírlevél-küldő kínál. (Korábban több bejegyzésben is írtam erről a rendszerről, ha kíváncsi vagy ezekre, akkor kattints ide: MailerLite cikkek) Itt ugyanis a levelezőrendszeren belül létrehozhatsz feliratkoztató űrlapot. Ha pedig a MailerLite-ot összekötöd a WordPress (vagy egyéb) oldaladdal, akkor ezek az oldalon könnyedén meg fognak jelenni. Ráadásul nagyon jó sablonokat is kapsz a feliratkoztató űrlap elkészítéséhez.
De mi a teendő akkor, ha ennél többet szeretnél? Vagy éppen kevesebbet…?
Nem mindig van szükségünk a látogató email címére!
Ide nekem az oroszlánt is!
Emlékszel még a híres mondatra Shakespeare drámájából? Ha te is szeretnél mindent egyben megkapni, akkor olyan megoldást kell keresned, ami kellően rugalmas.
Tehát a beépülő modul keresésekor figyelned kell arra, hogy a tartalmat szabadon adhasd meg. Ne csak email bekérésére legyen alkalmas, hanem akár képet, szöveget, vagy rövidkódot is el tudj helyezni.
Jó, ha tud minél több funkciót:
- automatikusan hozza fel az ablakot
- akár időben, vagy a honlap mélységében késleltetten
- képes legyen információt megjeleníteni a keresőrobotok számára is
- szabályozható legyen, hogy mely oldalakon jelenik meg
Ha ezen felül még egyéb funkciókat is ad, és biztosítja az esztétikus megjelenést, akkor már nyert ügyed van.
Remélem, segítettem áttekinteni, milyen szempontok alapján célszerű egy felugró ablakot elhelyezni az oldaladon.
Mivel rengeteg ilyen plugin létezik, ezért ebben a cikkben nem megyek ennél tovább. Egy másik bejegyzésben viszont megosztom veled lépésről lépésre, hogy hogyan tudsz egy kiválasztott popup-box plugin adminisztrátori felületén beállításokat eszközölni.
Ha további kérdésed van, tedd fel itt, hozzászólásban, vagy keress bátran!
Ha szeretnéd, hogy a beállításokat én végezzem el, kérlek, írj a kreativ@talentummobile.hu címre.